clubhouse opent officieel voor iedereen zijn deuren (en met dit gevolg
)

2021
telefoon met clubhouse app erop

Een jaar na het lanceren van het nieuwe social media platform ‘Clubhouse’ openen ze de deuren voor iedereen. Voorheen was Clubhouse alleen toegankelijk op uitnodiging. Uit een artikel van RTL nieuws blijkt dat de makers dit bewust deden om zo gebalanceerd te kunnen groeien. Wat heeft die strategie opgeleverd en hoe staat het er nu voor met het succes van de app? En
 what’s in the Clubhouse for you? Lees snel verder.

Nog niet thuis in de wereld van clubhouse?

Denk je bij jezelf ‘What the Clubhouse?’, in dat geval praten we je graag even bij. Het nieuwe social media platform, Clubhouse, is ontstaan om een nieuwe, meer menselijke plek op het internet te krijgen waar iedereen langs kan komen om te praten. Naast plezier hebben, betekenisvolle momenten delen en werd het ook een plek om kennis te delen en van elkaar te leren. In deze blogpost van Clubhouse blikken ze terug op afgelopen jaar waar ze nog in de beta fase zaten en daarom met wachtlijst systemen werkten. Nu 12 maanden later zetten ze de volgende stap en kan iedereen deelnemen, zonder uitnodiging. Als Clubhouse member kun je een digitale ‘Club’ oprichten, als een soort conferentiezaal, om in te spreken en gastsprekers uit te nodigen over de hele wereld. Iedereen die geïnteresseerd is, kan op elk gewenst moment deelnemen en eventueel afhaken.

What’s in the clubhouse for me?

Luister je vaak podcasts en heb je meer behoefte aan interactie tijdens de podcast? Ben je een ondernemer en heb je behoefte om meer met andere ondernemers over de hele wereld te sparren? Of ben je een werknemer en wil je inspiratie op doen en ervaringen en verhalen horen van concullega’s? Dan voel je je vast en zeker thuis op Clubhouse. De audio-only app is een ideale manier om rustig vanuit huis gesprekken te volgen tussen professionals. Alles is LIVE en het voelt dan ook of je daadwerkelijk samen in een ruimte zit. Voor de passieve netwerker is het ideaal om inspiratie op te doen binnen jouw eigen voorkeurs onderwerpen. Er zitten geen verplichtingen aan wanneer je een ‘Room’ bezoekt. Je kunt stil luisteren en ook stil de kamer verlaten zonder dat het op zal vallen. Voor liefhebbers van netwerken is het een ideaal platform om in korte tijd nieuwe mensen te ontmoeten met dezelfde interesses. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om zelf een ‘Room’ te starten en het gesprek te voeren.

De magie van de clubhouse introductiestrategie

De tactiek van Clubhouse was om het eerste jaar te werken met een uitnodigingssysteem. Was dit om ervoor te zorgen dat de app een hit werd? Het creĂ«ren van schaarste en inclusie is geen nieuwe marketingmethode, uitnodigingen voor de app werden zelfs verkocht. Volgens de oprichters van Clubhouse hadden ze een andere gedachte bij de tactiek om te werken met wachtlijsten. Door niet iedereen tegelijkertijd beschikbaar te stellen voor de applicatie, zorgden ze ervoor dat mensen in golven werden toegevoegd. Zo bleven er continu nieuwe gezichten bijkomen en nieuwe sprekers met hun persoonlijke kennis. “We zijn in staat geweest om Clubhouse op een afgemeten manier te laten groeien en (meestal) te voorkomen dat dingen kapot gaan als we hebben geschaald.”, aldus Paul Rohan, eigenaar van het platform. Het einddoel was wel altijd al om iedereen toegang te geven zodat er inspirerende gesprekken met alle mensen over de hele wereld zouden ontstaan. De statistieken van het afgelopen jaar volgens Clubhouse?

  • Het team is van 8 medewerkers naar 58 gegaan
  • Het dagelijkse kamers is gegroeid van 50.000 naar een half miljoen
  • De Android lancering in mei resulteerde in 10 miljoen extra gebruikers
  • Sinds de Backchannel (privĂ©berichten) functie lanceerde vorige week, werden er 90 miljoen DM’s verstuurd
  • De gemiddelde luisteraar besteedt nu meer dan een uur per dag aan Clubhouse

Hoe gaat het nu met het succes?

Sinds de lancering van het nieuwe platform hebben de concurrenten niet stilgezeten. Vrijwel alle social mediaplatformen hebben nu ook een eigen Clubhouse-achtige dienst voor audiochats ingebouwd. Ondanks de concurrentie, gelooft Rohan in een toekomst voor Clubhouse: “We vermoeden dat er nog veel meer ups en downs zullen zijn naarmate we schalen, en de concurrentie van de grote netwerken zal hevig zijn. Terwijl we verder ontwikkelen, zullen we ons team behoorlijk laten groeien.”

Of Clubhouse een hype was of dat het daadwerkelijk toekomst heeft, twitteraars hebben zo hun bedenkingen en er blijkt zelfs een datalek te zijn geweest. Wat die datalek voor jou als (niet) gebruiker betekent?

Valt het kaartenhuis van clubhouse in elkaar door datalek?

Dat Clubhouse nu Ă©cht voor iedereen open is en niet alleen op uitnodiging, hebben ook de online inbrekers gebruik van gemaakt. De deur stond wagenwijd voor ze open en met de gegevens openen ze nu nog meer deuren. Cybersecurity expert Marc Ruef ontdekte dat er op het darkweb een database met 3,8 miljard telefoonnummers te koop staat. De applicatie vroeg de gebruikers actief om toestemming te geven hun contactlijst te delen om vrienden uit te nodigen. Hierdoor hebben de hackers ook toegang gekregen tot al die telefoonnummers. Dus zelfs als je geen Clubhouse (hebt) gebruikt, is de kans groot dat je nummer deel uitmaakt van de database. In een verklaring ontkent Clubhouse zelf de beschuldigingen van het datalek: “Er is geen schending van Clubhouse geweest. Er zijn een reeks bots die miljarden willekeurige telefoonnummers genereren. In het geval dat een van deze willekeurige getallen op ons platform voorkomt vanwege wiskundig toeval, retourneert Clubhouse’s API geen door de gebruiker identificeerbare informatie. Privacy en beveiliging zijn van het grootste belang voor Clubhouse en we blijven investeren in toonaangevende beveiligingspraktijken.”

Wat hebben hackers aan mijn telefoonnummer?

Ben jij je al bewust van de gevolgen van een datalek? Of heb je nog het idee dat ze aan jouw telefoonnummer toch niet zoveel hebben? In het artikel van ons partnerbedrijf SECOM lees je wat hackers met je telefoonnummer kunnen en hoe je jezelf en je bedrijf het beste beveiligd. SECOM zijn specialisten op het gebied van online veiligheid. Hun missie is om digitale veiligheid als (bedrijfs)prioriteit te houden.

Wil je persoonlijk advies op het gebied van design, development en/of marketing? Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Teddie
Contact