Copywriting voor je website… gebruiker

2020

Ondanks dat we vooral visueel zijn ingesteld, blijft tekst een belangrijke ondersteuning. Ook tekst nemen we namelijk visueel op door het te ‘scannen’. Waarschijnlijk heb je eerst de kopjes van dit blogartikel gecheckt en ben je vervolgens uitgebreider gaan lezen. In dat geval, leuk dat je er nog bent, en lees vooral verder! Wat betreft merkbeleving op een website of social media is het heel belangrijk hier rekening mee te houden. Teksten zijn een onderdeel van de sfeer en het gevoel dat je overbrengt. Storytelling is niets voor niets nog steeds een trend op gebied van online marketing. We kopen een verhaal, een illusie of een idee dat aan het product vast zit. 

Van UX design…

Wanneer je een website laat ontwikkelen, gaat een UX (User eXperience) designer voor jou aan de slag om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website te creëren. Hierbij gaat het erom dat de customer journey (klantreis) zo kort en makkelijk mogelijk is. Tevens kun je met UX design de klant uitdagen voor bepaalde keuzes te kiezen.

In deze Instagram post hadden we het al eerder over UX design. Door gelijk aan te geven wát een medium pakket inhoudt en hoeveel het kost, hoeft de klant niet nog een keer te klikken om erachter te komen. Hij kan gelijk makkelijk vergelijken welke optie voor hem het beste is. Door middel van design waarbij de middelste al is aangeklikt en uitgelicht met een oranje vlak, beïnvloed je de klant ook al onbewust. De gedachte kan dan zijn “Oh, blijkbaar is dat een optie die veel wordt gekozen, dan zal dat voor mij ook wel de juiste optie zijn.”. Dit soort trucjes zijn een slimme manier om de conversie op je website te verhogen, maar dan ben je er nog niet.

… Naar UX copy

Wanneer het design klant klaar is, is het belangrijk ook de copy hierop aan te sluiten. Door middel van UX copy kun je klanten extra (onbewust) beïnvloeden om meer te converteren. Bij UX copy gaat het erom dat de tekst scanbaar is. Op die manier kan de klant snel en makkelijk vinden wat hij zoekt. Een aantal basis tips hiervoor zijn:

  1. Houd het kort en krachtig (mand)
  2. Gebruik een structuur door kopjes en dikgedrukte tekst
  3. Ga puntsgewijs te werk met bullets en lijstjes
  4. Wees duidelijk wat je suggereert

Scanning content, maar voorkom scam

Vooral die laatste tip is heel belangrijk voor de gebruikerservaring. Indien je bijvoorbeeld een korte call-to-action button hebt, moet de vervolgpagina wel aansluiten op wat je suggereert. Zeg je bijvoorbeeld: “teken de petitie nu”, maar moet je vervolgens nog eerst een account aanmaken. Dan hij afhaken, omdat er nergens is verteld dat hij per se een account moet aanmaken. Om echt specifiek te weten op welk moment klanten wellicht nu afhaken, is het belangrijk om je Google Analytics te analyseren. Kun je hier hulp bij gebruiken? Mail ons dan gerust, wij denken met je mee en voor je verder. Waar het bij UX copy vooral gaat om kort en krachtig, kun je met webteksten nooit paragrafen of langere teksten vermijden. Ook daarbij is de gebruikerservaring heel belangrijk.

Vertaal je product in een verhaal

Stel een vrouw wilt een TV kopen. Zij koopt die TV zeer waarschijnlijk niet omdat zij die echt nodig heeft. Ze wilt een nieuwe TV kopen, om een nog fijnere ervaring te hebben wanneer er vriendinnen op bezoek komen om Netflix te kijken. Nu de bioscopen ook dicht zijn, is dat natuurlijk wel zo fijn. Zij gaat hier dus specifiek op zoek naar een ervaring. Natuurlijk is voor velen uiteindelijk de prijs bepalend. Ook daar hebben we een aantal tips voor om makkelijk en snel te scoren als bedrijf.

Gretig voor het woord ‘gratis’

Zo levert het bijvoorbeeld meer conversies op, wanneer je het woordje ‘gratis’ duidelijk vermeld. Het liefst ook zo snel mogelijk in de customer journey. Heb je bijvoorbeeld gratis verzending bij een bestelwaarde van minimaal €50? Of gratis retour? Dat zijn woorden die net dat extra’tje kunnen zijn om sneller tot een aankoopbeslissing over te gaan. Bij een gemakkelijke gebruikservaring zullen klanten meer converteren én terugkeren. Dus pak jouw webshop er nog eens goed bij, schrijf de customer journey uit, analyseer en optimaliseer.

Meer vragen? Klik HIER voor meer informatie en wellicht spreken we elkaar snel!

Teddie
Contact