Dit is wat je moet weten over de cookieless era

2022

‘Cookies’, waar men vroeger met dat woord nog een leuke, en vooral lekkere, associatie mee had, heeft men er nu zijn buik vol van. Zo vol, dat we een ‘Cookie less Era’ zullen krijgen. Wat dat betekent voor jouw campagne? Lees alles over Cookies, de veranderingen en het verdwijnen ervan in dit artikel.

Wat zijn cookies op internet?

Cookies zijn de kruimels die een internetgebruiker achterlaat tijdens het browsen, in de vorm van data. Hoe Cookies werken? Tijdens jouw websitebezoek, kijken veel bedrijven zoals Google, Facebook en andere advertentienetwerken mee. Ze bewaren jouw ‘surfgedrag’ als ‘Cookies’. Er wordt tegenwoordig standaard een cookiemelding getoon, waarin men kan aangeven welke data ze wel en niet willen delen. Sommige websites, zoals NU.nl, staan namelijk toe dat andere websites ook cookies kunnen plaatsen op de pc van de gebruiker. Dat soort cookies worden ‘3rd party cookies’ genoemd. Cookies kunnen maanden en zelfs jaren opgeslagen blijven, indien je ze zelf niet verwijdert of de website zelf.

Voor velen is dit alles een inbreuk op de privacy en tegenwoordig wordt er dan ook standaard een cookiemelding getoont waarin men kan aangeven welke data ze wel en niet willen delen. Maar cookies hebben voor website gebruikers, de consument, ook voordelen. Zo slaan cookies namelijk op wanneer je ergens ingelogd bent. Zodat je, bij het op een later moment terugkeren, direct weer verder kunt waar je gebleven bent.

Waarom zijn cookies zo waardevol?

Door cookies kunnen adverteerders en bedrijven de gebruikers identificeren en volgen. Deze data is voor veel websites waardevol. Door deze informatie kan het aanbod en de advertenties worden aangepast aan de hand van het internetgebruik. Zo kunnen webwinkels producten aanraden of her-introduceren aan klanten die al eens interesse hebben getoont door op de pagina te klikken.

Wat zijn 3th party cookies?

Sommige websites, zoals NU.nl, staan namelijk toe dat andere websites ook cookies kunnen plaatsen op de pc van de gebruiker. Dat soort cookies worden ‘3rd party cookies’ of cookies van derden genoemd. Zo kan een website als Nu.nl, een andere adverteerder toestemming geven om ook een cookie te plaatsen. Die adverteerder weet dan ook dat je de website en/of een pagina hebt bezocht. Indien de website gebruiker naar een andere website gaat, waarbij de adverteerder óók een cookie heeft geplaatst, heeft de adverteerder meer informatie dan de websites los van elkaar. Tracking cookies zorgen er zo voor dat cookies mensen daadwerkelijk van website tot website kunnen ‘volgen’.

Wat zijn de nieuwe regels met betrekking tot cookies? en wat is het gevolg?

Er komen strengere regels en bedrijven zoals Apple en Google maken het moeilijker om de gebruiker te ‘tracken’. Dit alles met als doel dat de privacy van de consument bevordert. Voor marketeers betekent dit dat de inzet van de marketingcampagnes zoals we kennen, flink gaat veranderen.

Zo haalde Apple al twee jaar geleden third-party cookies van haar Safari-browser. Het wordt dus moeilijker om als merk of adverteerder persoonlijke content te delen gebaseerd op ieders interesse, omdat er te weinig data (cookie kruimels) voor is. Cookies zullen nog blijven bestaan, maar voornamelijk first-party en zero-party cookies. Adverteerders en marketingprofessionals zullen enkel gegevens van hun eigen website kunnen verzamelen. Denk aan naam, e-mailadres en aankoopgeschiedenis (first-party) en adresgegevens, leeftijd en social media activiteiten in ruil voor kortingen (zero-party).

Doordat bedrijven zoals Google en Apple zich uitfaseren van cookies van derden, zetten zij zich in een betere positie. De bedrijven geven aan geen eigen manier te ontwikkelen om toch de internetgebruikers te kunnen identificeren, maar dit is nooit zeker. Zo beschikt Apple met de Apple Watch over een groot scala aan gezondheidsgegevens en is het wachten op het moment dat ze dit inzetten voor marketingdoeleinden.
Uiteindelijk heeft Google besloten om pas in de tweede helft van 2023 de ondersteuning voor 3rd party cookies in Chrome te beëindigen. Zo krijgen marketeers langer de gelegenheid om te werken aan alternatieve systemen. (Emerce, 2021)

Wat betekent dit voor mij als bedrijf?

Zoals net al betekent dit dat de inzet van de marketingcampagnes zoals we kennen, flink gaat veranderen. Het wordt moeilijker om als bedrijf, merk, marketeer of adverteerder persoonlijke content te delen gebaseerd op ieders interesse, omdat er te weinig data voor is in de vorm van third-party cookies. Als bedrijf is het daarom des te belangrijker om de focus te leggen op first-party en zero-party cookies. Vooruitkijkend is dit het begin van een veel groter proces. We gaan zien dat de markt zal moeten veranderen, zodat er niet meer eindeloos geklikt hoeft te worden op de cookiemeldingen. Meer bescherming tegen privacy, meer voor adverteerder/marketeer, meer doen aan desinformatie, meer aan harmful content.

Er zal een advertentiemarkt komen die voor iedereen transparant is, waarbij de gebruiker niet het slachtoffer is en bron van inkomsten, maar meaningful advertenties en informatie over advertenties krijgt. Over 2-4 jaar is de advertentiemarkt hopelijk een nette markt en kunnen we cowboy tijd achter ons laten.

Wat kan ik als bedrijf doen om mij op de cookie loze tijdperk voor te bereiden?

Door de veranderingen van de cookies, moet je als bedrijf ook meebewegen. Hoe je je kunt voorbereiden om in 2023 niet afhankelijk te zijn van third-party cookies? Probeer het los te laten en ze te vervangen door owned/first-party cookies. Dit kost wellicht extra tijd en investering, maar zo voorkom je een hoop tegenslag in de toekomst. Het is belangrijk om over te stappen naar een individuele en gepersonaliseerde aanpak, met privacy als standaard. Data moet op een transparante en juiste manier worden verkregen en de samenwerking is hierin ook belangrijk.

  1. Houd ten alle tijden nauw contact met publishers/partners
  2. Als je niet weet hoe je aan de data komt, niet gebruiken
  3. Kijk naar andere mogelijkheden zoals ‘identity resolution’ en ‘AI-engines’
  4. Houd de gebruikerswensen goed aan
  5. Gebruik niet zomaar cross use van persoonlijke data
  6. Als de gebruiker toestemming teruggetrokken heeft, niet nogmaals uitvraag binnen een jaar
  7. Als gate-keeper meer informatie over wat er gebeurt op het platform. (Wat is de fee, wat is de tussenpersoon kost en wat is de match break.)

Wat wordt bedoeld met ‘identity resolution’ en ‘ai-engines’?

Zo kun je ‘identity resolution’ oplossingen inzetten om consumenten te identificeren en profielen te ontwikkelen op basis van first-party gegevens. Het is daarbij noodzakelijk om Marketing specifieke ‘AI-engines’ (Artificial Intelligence) te gebruiken. Die ‘engines’ creëren automatisch een persoonlijke klantreis op basis van data van je doelgroep. Zo is het toch nog mogelijk een beeld van de website gebruiker te schetsen zonder third-party cookies.

Sparringpartner nodig?

Wil je persoonlijk advies of heb je vragen over marketing? Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Fabienne
Contact