Dit moet je weten voor social media in 2021

2021
Social media op telefoon

Het gebruik van social media ontwikkelt onwijs snel. Afgelopen jaar is er veel veranderd in de wereld en moeten we haast noodgedwongen steeds meer dingen online regelen. Waar we in 1999 nog niet eens voor konden stellen een mobiele telefoon nodig te hebben, is het nu bij velen als een magneet aan hun handen geplakt. Onze social media specialist Merel weet daar natuurlijk alles van, als ze haar telefoon niet in haar hand heeft, zit ie wel in d’r achterzak, want ja ‘ze zit op social media’. 

Newcom Research & Consultancy B.V. voert al sinds 2010 grootschalig onderzoek uit naar het gebruik van Social Media. Onlangs verschenen de resultaten van het onderzoek van januari 2021. Welke platformen worden op dit moment gebruikt? Wat zijn de trends? En wat zijn de verwachtingen? Social Media Specialist Merel praat je bij én geeft je tips! 

Nog meer, meer, meer. 

Op dit moment zijn er in Nederland 13,7 miljoen mensen van 15 jaar of ouder die gebruik maken van social media. Dit is 0,2 miljoen meer dan vorig jaar. We maken dus nog intensiever gebruik van social media dan voorheen.

Je zou verwachten dat door de maatregelen vanwege de Pandemie het gebruik afgelopen jaar meer is gegroeid dan het jaar ervoor. Toch blijkt dat niet zo te zijn. Er is geen verschil in de groei van het aantal social media gebruikers ten opzichte van het jaar ervoor. Wel is te zien dat het dagelijkse gebruik van het aantal gebruikte platforms het afgelopen jaar meer is gestegen dan het jaar ervoor.

Jong geleerd, oud gedaan?

Met name de leeftijdsgroepen van 15-19 jaar en 20-39 jaar zijn meer social media platforms gaan gebruiken ten opzichte van 2020. Als je kijkt naar de tijd die men spendeert op social media, geven alleen jongeren tussen de 15-19 jaar aan meer tijd te spenderen. Naar eigen inschatting besteed de leeftijdsgroep 20-39 jaar minder tijd per dag op social media. Ook de oudere leeftijdscategorien geven aan dat zij zelf ervaren minder tijd per dag aan social media te besteden. Is social media voor de ouderen gedaan? Of hebben heeft men het gevoel dat ze er minder tijd aan besteden, maar blijkt het in de realiteit anders te zijn? Uit de cijfers blijkt namelijk wel dat het dagelijks gebruik van het aantal platforms is gestegen.

De grootste platformen in 2021 op een rijtje.

De grootste platformen qua gebruik zijn WhatsApp (12,4 miljoen), Facebook (10,4 miljoen) en YouTube (9,1 miljoen). Als je kijkt naar het dagelijks gebruik zie je dat Instagram het wint van YouTube. Om het dagelijks gebruik op een rijtje te zetten, hebben we een overzichtelijke afbeelding gemaakt. Opvallend is dat TikTok op nummer 9 staat en dus het minste dagelijkse gebruikers heeft, maar op andere vlakken scoren ze wel… Lees onder de afbeelding verder!

De social groei winnaars van 2021 zijn…

…TikTok en Pinterest! Zij zijn het afgelopen jaar het hardst gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Het aantal TikTok-gebruikers ligt nu in 2021, 2,5 keer zo hoog als in 2020. Je kunt dus wel zeggen dat de quarantaine tijden voor veel dansjes hebben gezorgd en TikTok zelf nu waarschijnlijk ook een overwinningsdans doet. TikTok groeit hard en is onder jongeren Facebook al gepasseerd.

Facebook en YouYube blijven achter.

Van alle tien social media platformen blijven Facebook en YouTube achter als het gaat om gebruikers groei ten opzichte van vorig jaar. Facebook is niet gegroeid en YouTube is zelfs 62.000 gebruikers verloren. Ondanks dat ze niet zijn gegroeid, blijven ze wel in de top 3 meest gebruikte platforms.

LinkedIn nu ook onderdeel van de dagelijkse social scroll.

In het dagelijks gebruik groeien met name LinkedIn, YouTube en TikTok. LinkedIn heeft inmiddels ook stories geïntroduceerd en is niet meer voor alleen hen die banen zoeken. Het is een groot kennis- en inspiratieplatform voor ambitieuze mensen.

Oei… Instagram levert in op groei.

Onder de 40 jaar groeit het aantal Instagram gebruikers nauwelijks meer. Waar in 2016-2017 Instagram nog sky high ging, zie je nu de groeilijn steeds meer vlakken. Zoals eerder vernoemt groeit Instagram dus nog wel. Procentueel gezien van de grotere platforms samen met LinkedIn het hardst. Tevens groeit het dagelijkse gebruik nog steeds, maar het gaat niet meer zo hard als de afgelopen jaren.

Instagram als interactief magazine.

Als bedrijf kun je natuurlijk al lang al niet meer achterblijven met ook een online identiteit op social media. Het is als een verlengstuk van de website en in sommige situaties (kijk naar e Commerce) is het zelfs zo dat social media eerder in de customer journey komt dan de website.

Staat je social media niet als een huis? Dan loop je zeker een mogelijkheid tot extra conversie mis. De shopping features van Facebook en Instagram openen voor de retail letterlijk deuren. Instagram is als een interactief magazine waar je, naast foto’s van vrienden, ook continu geïnspireerd wordt door verschillende merken. Vroeger liep je met je magazine de winkel in op zoek naar die ene trending jas. Nu kun je via Instagram direct die jas bestellen die op de foto staat. Gemak dient de mens en de merken.

maar… op welk kanaal moet ik actief zijn met mijn bedrijf?

Voor elk bedrijf is het heel verschillend. Het allerbelangrijkste is om te kijken naar wie jouw doelgroep is en wat je met social media wil bereiken. Mogelijke social media doelstellingen zijn: Naamsbekendheid vergroten, imago ondersteunen, leads/sales genereren of klantervaring en loyaliteit verbeteren. Onze top drie kanalen om je als bedrijf in de online etalage te zetten zijn Facebook, Instagram en LinkedIn. Hoe je erachter komt welk kanaal het beste voor jouw bedrijf is? Gebruik onze cheat sheet die wij gebruiken voor onze klanten!

Nieuwsgierig naar het hele rapport van het onderzoek van Newcom? Bekijk https://www.newcom.nl voor meer informatie.

Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Teddie
Contact