Hier moet je op letten bij het ontwikkelen van een nieuw product

2021

Tijdens het ontwikkelen van een nieuw product zoals een applicatie of een speciale actie is het belangrijk om met een aantal punten rekening te houden. Deze punten zijn ook van belang voor marketingdoeleinden bij de lancering. Vaak loopt dit gelijk op, omdat je voor je het product ontwikkelt ook al wilt weten waar je doelgroep behoefte aan heeft. Zo voorkom je dat je product, dienst of promotie een flop wordt. Wij sommen de aandachtspunten voor het gemak voor je op, zodat jij alvast weet waar je aan toe bent. Alles dat je wilt weten over marktonderzoek, waar je op moet letten bij marktonderzoek en hoe je marktonderzoek het beste kunt inzetten, lees je in dit artikel. 

Doelgroep in kaart brengen

Het belangrijkste en daarom allereerste punt is om de doelgroep in kaart te brengen. Een product lanceren of ontwikkelen ‘omdat jij het leuk, handig of mooi vindt’, werkt alleen als je Einstein heet. Om te voorkomen dat je volledig de plank misslaat en je geld verspild aan een product dat flopt, is het belangrijk om eerst te oriënteren waar en bij wie je je product het beste kunt vermarkten.

  • Welk probleem lost jouw product/dienst/promotie op?
  • Welke doelgroep loopt tegen dit probleem aan?
  • Welke (pijn)punten hebben zij?

Doel(gericht) onderzoek

“Get to know them, like really get under their skin.” Dit doe je door goed en gedegen doelgroeponderzoek te doen. Tijdens doelgroeponderzoek en marktonderzoek is het belangrijk om deze niet te baseren  op aannames, maar daadwerkelijk door te graven. Zo kom je er pas echt achter waar en hoe je hen het beste kunt bereiken. De resultaten van dit onderzoek kun je gebruiken om de juiste middelen in te zetten en ontwikkelen voor het lanceren van je product.

  • Wat houdt hen verder bezig? (interesses, werk, relatiestatus, etc.)
  • Waar zijn zij vooral te vinden? (offline/online welke platformen?)

Dit levert marktonderzoek je op

Wat marktonderzoek kost, kan oplopen van een paar duizend euro tot €25.000, dat hangt er volledig vanaf hoe uitgebreid je het zelf (wilt) maken. Marktonderzoek is van waarde, omdat het je direct meer inzicht geeft en je zo kan voorkomen dat je geld verspilt aan de verkeerde doelgroep en het ontwikkelde eindproduct.

De belangrijkste punten die marktonderzoek je opleveren zijn:

  • Je werkt vanuit feiten in plaats van aannames
  • Je doet doel- en doelgroep gericht onderzoek
  • Je weet of jouw doelgroep wel écht zit te wachten op jouw product, dienst of promotie
  • Je leert je target audience beter kennen (en zo je product beter te vermarkten)
  • Je ontwikkelt het beste eindproduct, dienst of promotie naar de wensen van jouw potentiële klanten
  • Je voorkomt zoveel mogelijk (product)fouten en werkt kostenbesparend tijdens het ontwikkelen

Wat houdt marktonderzoek precies in

Marktonderzoek is een onderzoek waarbij informatie wordt verzameld over markten of klanten. In principe kan iedereen marktonderzoek doen, die meer wil weten over een markt of marktsegment. In plaats van dat je afgaat vanuit je onderbuikgevoel, laat je gedegen onderzoek uitvoeren om te kijken waar er een markt zit voor jouw product.

Hoe voer je marktonderzoek uit

Om marktonderzoek uit te voeren werken we vanuit Your Dutch Media het liefst met de design thinking methode van IDEO.org. Hierbij doe je onderzoek vanuit en met de doelgroep. Marktonderzoek kan zowel online- als offline plaatsvinden. Met Your Dutch Media bepalen we per klant welke het beste past bij de doelstelling van het bedrijf. Zo deden we onlangs marktonderzoek voor een klant van ons door op straat interviews te houden met de potentiële doelgroep. Daarnaast testen we online via een user testingtool hoe de applicatie wordt ontvangen door de doelgroep en of ie als gebruiksvriendelijk wordt ervaren.

Hier moet je op letten bij marktonderzoek

Wil je kosten besparen tijdens marktonderzoek? Zelf marktonderzoek opzetten en uitvoeren kan, maar dat raden wij als professioneel bedrijf natuurlijk niet aan. Het team van Cherry Marketing is ervaren en heeft de juiste kennis in huis, waardoor je efficiënter te werk kunt gaan. Om direct vertrouwen uit te willen stralen bij de early adopters, moet de eerste versie van je applicatie, product of dienst wel professionaliteit uitstralen. Een eerste indruk kun je immers niet nogmaals overdoen en is heel belangrijk. De branding van het product en de lancering kan daarin een grote rol spelen. De doelgroep moet goed in kaart worden gebracht en het doel moet duidelijk zijn. Zo kun je met de oplossing van een probleem komen van een specifieke target audience, waardoor je direct in de roos schiet en succesvol je product of dienst lanceert.

Sparringpartner nodig?

Wij pakken alle punten voor je op en werken jouw specifieke vraag tot in de puntjes uit. Of het nu om doelgroeponderzoek, marktonderzoek of de lancering van jouw nieuwe product of dienst gaat. Wij ontwikkelen de juiste branding voor jouw idee om zo een prachtig product in de markt neer te zetten. Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Fabienne
Contact