Doorgaan naar artikel

your dutch media

.

Hier moet je op letten bij SEO en SEA voor betere zoekresultaten.

#feitje

#weetje

Leestijd: 4 minuten.

Hier moet je op letten bij SEO en SEA voor betere zoekresultaten

Indien je bovenaan wilt komen te staan in Google zijn er verschillende opties. Of je nu wilt starten met SEO en SEA of je huidige aanpak wilt optimaliseren en meer resultaat behalen, een sterke strategie is zeer belangrijk. In de verschillende fases van de klantreis heeft jouw doelgroep verschillende informatiebehoeften. Zelfs bij grote bedrijven gaat dit nog wel eens mis. In het begin van de zoektocht wil de klant moet je direct scoren. Waar moet je op letten bij SEO en SEA voor de beste zoekresultaten? Hoe begin je en zorg je dat jouw strategie succesvol eindigt? Lees snel verder voor onze tips en quick wins om meer producten/diensten te verkopen. 

Stappenplan: Zo scoor je in elke fase van de klantreis.

Wat je bij veel bedrijven ziet is dat ze in hun enthousiasme snel aan de slag gaan en daardoor stappen zoals analyse van de ideale klantreis en bijbehorende doelgroeponderzoek overslaan. Zo creëren ze niet doelgroep en doelgerichte content en lopen ze kansen en veel klanten mis. Bij het gebruik van SEO en SEA of Google Ads is een goede contentmarketingstrategie heel belangrijk. Onderzoek welke content de doelgroep wanneer nodig heeft en bepaal welke content waar komt.

Onze #1 tip? Deel het proces voor jezelf op in verschillende stappen:

Stap 1: In kaart brengen gewenste klantreis.

Kijk eerst met een helicopterview naar de (huidige en) gewenste customer journey. Een klant gaat verschillende fases door voor hij of zij een aankoop doet. Elke fase vraagt om andere content. Schrijf daarom eerst de klantreis uit en de fases waarin de klant zich bevindt. Hoe je een kloppende klantreis creëert? Wij schreven er een artikel over, lees het artikel hier terug.

Stap 2: In kaart brengen van de contentbehoefte per fase.

Wanneer je de customer journey in kaart hebt, is het belangrijk om te kijken welke contentbehoefte de doelgroep heeft per fase. Vraag jezelf en/of je doelgroep af waar de toekomstige klant aan denkt bij het kopen van jouw product.

Voorbeeld: Bij de oriëntatiefase gaat de klant op zoek naar jouw product met bijpassende zoektermen. Hij of zij heeft nog geen koopintentie, maar wilt eerst weten wat voor soorten van product ‘x’ er zijn en welke de beste optie is. Zelfs bij grote bedrijven gaat dit nog wel eens mis. Ze zijn zichtbaar bij de ‘harde’ basis zoektermen, maar niet bij specifieke vragen die de klant heeft in de oriëntatiefase. Voorkom dat je doelgroep tijdens de oriëntatiefase al bij de concurrent beland en creëer zelf ook content per fase. Voldoe met de juiste content aan de klantbehoefte. Denk aan artikelen in de oriëntatiefase die vragen beantwoorden zoals:

            - Welke … zijn er?

            - Welke … moet ik kiezen?

            - Welke … is de beste optie?

            - Welke … is het goedkoopst?

            - Welke … is het voordeligst?

Stap 3: Content creatie.

Wellicht heb je al content liggen die goed is, die beter kan of moet er nieuwe content ontwikkeld worden. Onze nummer 1 tip op het gebied van content creatie voor marketing is: denk vanuit je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om de content voor de juiste zoekresultaten te optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat de content goed vindbaar en zichtbaar is. Indien de klant te veel moet zoeken op je website om zijn of haar vraag beantwoord te hebben, ben je de klant al kwijt. Zorg bijvoorbeeld in de oriëntatiefase voor een overzichtelijk artikel, zonder direct je producten aan te prijzen. Je kunt het artikel eventueel wel afsluiten met het aanprijzen van jouw bijpassende product/dienst.

Wat is het verschil in resultaat tussen SEO en SEA?

Indien je met je website bij een bepaalde zoekterm bovenaan wilt staan zijn er verschillende opties. Welke opties zijn er allemaal? En wat werkt het beste zodat jouw website bovenaan komt te staan? 

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Indien je voor op lange termijn aan de slag wilt gaan zodat jouw website goed gevonden wordt, kun je het beste voor SEO kiezen. SEO is een goede basis voor organisch (onbetaald) zoekresultaat. Binnen zoekmachine optimalisatie en google ranking is dit de goedkoopste en voordelige optie.

Ben je bereid te investeren om net dat ene stapje extra te zetten dan jouw concurrenten? Dan is SEA een snelle korte termijn optie. Met SEA betaal je voor bepaalde zoekresultaten en en sta je bovenaan gemarkeerd als advertentie.

Het lijkt misschien dat alleen SEA de beste en snelste oplossing is om met je website bovenaan te staan, maar dat is niet altijd waar. De kracht van zoekmachineoptimalisatie zit in de combinatie van SEO En SEA. Zo is SEO blijvend zichtbaar (mits goed bijgehouden), en SEA alleen zichtbaar wanneer je ervoor betaald. Indien je om een bepaalde reden geen budget meer hebt voor SEA, ben je zonder goede SEO al je zichtbaarheid direct kwijt. Zorg er dus altijd goed voor dat je naast SEA, je ook een goede basis opbouwt met SEO. Zo blijft jouw website het beste bovenaan bij de gewenste zoekresultaten.

Wat zijn de kosten voor Google Adwords?

Een vraag die we vaak krijgen is 'Hoeveel kost het om met Google advertentie bovenaan te staan?' Helaas is er geen vast bedrag en hangt het af van verschillende factoren. Het heeft vooral te maken met de competitiviteit. Hoe meer concurrenten er bieden op bepaalde zoekwoorden, hoe duurder het zoekwoord.

Het voordeel van online adverteren via Google? Je kunt doelgericht adverteren en je concurrentie een stap voorblijven. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf. Over het algemeen hebben de zoekwoorden een gemiddelde kost-per-klik tussen de €1 en €2. Maar bij competitieve markten kunnen de kost-per-kliks veel hoger liggen en bij minder concurrerende markten lager tot soms slechts 10 cent per klik.

Snel contact
1