Hoe bol.com punten scoort (en wat jij van ze kunt leren)

2021
computer met webshop erop

We merken dat veel ondernemers, MKB’ers en andere bedrijven opkijken naar grote merken zoals CoolBlue, Albert Heijn en Bol.com. Wat maakt hen zo’n sterk merk waardoor elke marketing communicatie uiting zo goed werkt? Deze grote bedrijven zijn origineel, maar doen stiekem allemaal hetzelfde. Wat dat is, wat jij ervan kunt leren? Dat lees je in dit artikel. 

Klant is koning

Bij de zin ‘klant is koning’ denk je wellicht aan situaties zoals het bekende filmpje ‘Ik wil ook kaas, ik ben ook een klant.’. Voor degene die deze viral video hebben gemist, zie hier:

Waarbij in een winkel je als klant koninklijk wordt geholpen acht te worden, reikt die verwachting inmiddels veel verder dan dat. Bij merken zoals Bol.com is de totale customer journey ingericht op de klant. Waarbij de klant centraal staat en behulpzaamheid altijd paraat staat. Naast hun ijzersterke klantenservice waarbij ze met een vleugje humor oplossingsgericht te werk gaan, zetten ze ook nog een stap verder. Er worden geen doekjes gewonden om fouten, maar juist succesvolle campagnes omheen gebouwd. Zo bouwen ze aan een super sterk merkimago.

Zie als voorbeeld het campagneconcept ‘De goedmaker’ van bol.com. Een campagne die draaide om het ‘goedmaken’ van bestellingen die mis goed zijn gelopen. Hiermee konden klanten, naast dat ze natuurlijk netjes het juiste product of geld terug ontvingen, een upgrade van hun (mislukte) bestelling winnen. Een succesvolle campagne die online helemaal door het dak heen schoot.

Branding on point

Elk touchpoint dat de klant met het merk heeft, ligt in dezelfde lijn. De huisstijl is goed doordacht en komt in elke communicatie uiting tot zijn kracht. Voor elk bedrijf is het belangrijk om naast naamsbekendheid op te bouwen ook merkbekendheid op te bouwen door middel van beeldtaal en herkenbare design elementen. Zo is over alles nagedacht en overal het merkbeeld in doorvertaald.

Om een goed voorbeeld te geven hebben we de verschillende marketingcommunicatie uitingen naast elkaar gelegd. Kijk bijvoorbeeld naar de website en hun instagrampagina. Dit loopt in één lijn in elkaar over en zorgt voor het sterke en herkenbare merkbeeld.

Herken je nog de blauw/witte doos van vroeger? Inmiddels is hun huisstijl veranderd en stralen ze, geheel met de trend mee, meer duurzaamheid uit. Ondanks de standaard bruine dozen hebben ze hun blauwe huisstijl elementen erin verwerkt waardoor de doos alsnog herkenbaar is, zo ook in hun nieuwe campagne.

Meer dan een merk

In het blogartikel over purpose marketing ‘Meer dan een merk: purpose marketing in 2021’ vertelden we al over de trend waarbij merken verder gaan in hun merkverhaal. Purpose marketing staat voor het hebben van een doel bij marketing die verder gaat dan slechts sales. Het gaat om een betekenis en een bijdrage leveren aan de wereld. Je bent meer dan een merk en wilt met je merk daadwerkelijk een verschil maken. Afgelopen jaar heb je vast gemerkt dat steeds meer merken zich bezighouden met maatschappelijke problemen. Ze spreken zich openlijk uit én starten naast campagnes projecten die de wereld een stukje verbeteren. Naast een probleemoplossend product, ontwikkelen ze nu dus ook bijpassende probleemoplossende projecten.

In het geval van merken zoals Bol.com houden zij zich niet direct bezig met ‘purpose’ marketing, maar communiceren ze wel altijd vanuit een doordacht verhaal en met onderliggende boodschap. Dit doen ze door middel van campagnes die inspelen op hedendaagse (maatschappelijke) gebeurtenissen en vervolgens via elk kanaal worden doorgevoerd. Zo deelden ze onlangs een campagne die met een sterk staaltje storytelling inspeelt op diversiteit en doorbreken van het stigma rond genderrollen. Er verscheen een TV-commercial waarin het verhaal werd verteld van een vader die last-minute een prinsessenpak nodig had om met zijn dochters mee te spelen. Daarnaast adverteerde Bol.com op social media met een korte versie van de video en verschenen er verschillende billboards die ook naar de video verwezen.

Laat je inspireren en je zal er van leren

Wat we onze klanten altijd meegeven is dat een verhaal meer over een merk verteld dan een standaard design. In deze tijd is het belangrijk om naast slechts een ‘merk’ ook een sterke merkidentiteit te hebben en die uit te stralen via al je communicatie kanalen. Dat is wat de grote bedrijven onderscheiden. Men wil zich onderdeel voelen van een merk, begrepen worden en aangesproken worden vanuit zijn of haar eigen taal. Die verhalen hebben het ‘oh ja!’ of ‘hé dat herken ik!’-effect en blijven langer hangen en maken meer impact. Als merk moet je in deze social media tijd ‘leuk’ gevonden worden, dit resulteert veelal in nog meer ‘free publicity’. Bij een goede ‘inhaker’ kom je als merk positief in een daglicht en ben je gesprek van de dag. De populariteit van een bedrijf op social media maakt in deze tijd deel uit van ‘social proof’ selling en werkt conversieverhogend. Waarbij we (vaak onbewust) een product of dienst kopen door het bewijs van sociale waarde.

Neem ook de proef op de som, met social proof

Een positieve opmerking over je bedrijf of merk wordt gezien als ‘social proof’. Hierbij gaat het om een psychologische beïnvloeding door bevestiging dat men jouw product of dienst goedkeurt en zelfs het liefst adoreert. Het effect van Influencers nu, was vroeger de BN’ers uit een magazine. Wat je populaire popidool had, dat wilde jij ook. Daarnaast werkte het toen ook al zo, dat wanneer je een positief artikel over een restaurant in de krant las, je daar meer geïnteresseerd in was. Positiviteit over je bedrijf zorgt voor een boost aan betrouwbaarheid.

Enkele manieren om ‘social proof’ toe te passen zijn:

  • Reviews plaatsen op je website en/of socialmediakanalen
  • Trustpilot (afhankelijk van branche)
  • Influencers
  • Sterke inhakers via social media
  • Offline advertorials

Sparringpartner nodig?

Wij pakken alle punten voor je op en werken jouw specifieke vraag tot in de puntjes uit. Of het nu om een (online) marketing strategie, conceptuele campagnes of het ontwikkelen van een sterke branding gaat. Onze Young Professionals denken met je mee en voor je verder. We helpen je graag, met het vinden van een online oplossing op maat.

Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Fabienne
Contact