Doorgaan naar artikel

your dutch media

.

Hoe creëer je een kloppende klantreis?.

#feitje

#tip

Leestijd: 3 minuten.

Hoe creëer je een kloppende klantreis?

Een kloppende klantreis op de website is belangrijk zodat jouw klanten de juiste weg kunt wijzen. Zijn ze de weg kwijt? Dan haken ze af. Potentiële klanten komen op jouw website vanuit interesse of omdat jij de oplossing bent voor hun probleem. Na zoeken hebben ze jouw website gevonden en nu wil je ze zo snel en makkelijk mogelijk van dienst zijn. Hoe je dat doet én elk platform op elkaar laat aansluiten? Lees snel verder.

Hoe krijg ik inzicht in de klantreis?

De klantreis kun je door een ‘customer journey’ zelf stap voor stap uitschrijven. Wil je meer inzicht krijgen in de huidige klantreis van jouw website bezoekers? Gebruik Google Analytics! Onder 'gedragsstroom' kun je zien hoe mensen heen en weer navigeren op jouw website.

Let op: De meeste kijken in Analytics naar hoe vaak pagina's bekeken worden. Veel clicks op de contactpagina, maar weinig nieuwe aanvragen? Wellicht kwamen die bezoekers niet om een afspraak te maken, maar om de locatie van jouw bedrijf te vinden.

Tip: Laat je dus niet 'misleiden' door enkel hoeveel keren de pagina bekeken is en dat de gebruikers geen actie ondernemen. Check vooral de gedragsstroom en kijk of jouw doelgroep wel de juiste weg vindt op jouw website. ​ 

Hoe optimaliseer ik een makkelijke klantbeleving?

We snappen dat je er alles aan doet om de klantreis zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar het is belangrijk om echt in de schoenen van je doelgroep te staan. Doordat je zelf dagelijks met je eigen bedrijf te maken hebt, ben je al bevooroordeelt en zul je dingen sneller snappen. Voor een nieuwe klant is dit heel anders. Om dit echt optimaal te verbeteren is het dus belangrijk om te luisteren naar de klant. Hoe je dit goed doet? Door doelgroeponderzoek en/of gebruiksonderzoek doen. Met een UX-research onderzoek je jouw website kwantitatief en kwalitatief. Denk hierbij aan statistische gegevens, maar ook vooral observatietechnieken, taakanalyse en feedback methode. Grote onderzoeksbedrijven doen dit heel vaak en professioneel. Zo testte Albert Heijn nog onlangs de App door grondig gebruiksonderzoek en taakanalyse. 

DIY Tip: Vraag aan een onafhankelijk iemand jouw website te bezoeken en geef hem een bepaalde ‘klant’ taak om uit te voeren. Hoe verliep het proces? Tegen welke problemen liep hij aan? Vraag zijn feedback en hoe het voor hem duidelijker zou kunnen zijn. Zo kun je direct dingen aanpassen en het bij een volgende klant voorkomen.

Een kloppende klantbeleving op elk platform

Meerdere wegen leiden naar Rome, zo ook zijn er meerdere paden naar jouw website. Elk platform heeft wellicht zijn eigen doel, maar het is belangrijk dat ze bij elkaar een samenhangend geheel zijn en ook uitstralen. Waarom? We leggen het even in jip en janneke taal uit. 

Content consistentie is king

Stel je voor: je loopt door een huis en in elke kamer ziet het er heel anders uit. Dan voelt het ook niet als een geheel, toch? Zo werkt het ook met online platformen. Wanneer een potentiële klant via social media op jouw website klikt, moet die reis wel kloppend zijn. Heeft de website een hele andere uitstraling? Dan kan de klant twijfelen aan jouw oprechtheid en of het wel de juiste website is. Elk platform geeft jouw bedrijf de kans om te bouwen aan een sterk merk. Zie de website, social media en offline marketingcommunicatie als losse puzzelstukjes die bij elkaar een geheel zijn. Met die consistentie creëer je een betere merkidentiteit, zichtbaarheid en vindbaarheid. Hierdoor bouw je herkenning en vertrouwen op. Zodat iedereen in de omgeving direct aan jou denkt als ze jouw product nodig hebben, en niet aan de concurrent.

Tip: Houd je socialmediakanaal op je mobiel eens naast je website op je laptop. Zit hier eenzelfde lijn in? Voelt het als een samenhangend geheel? Gebruik je overal een zelfde huisstijl? Niet? Werk aan de winkel!

Wil je meer informatie over hoe je Social media juist inzet voor jouw bedrijf? Lees dan even dit artikel. Daarin vertelt onze Social media specialist alles over een sterke strategie.