Hoe zet je TikTok in voor je bedrijf? Dit is wat je moet weten

2022

Wist je dat #TikTokMadeMeBuyIt de populairste hashtag op TikTok is? Inmiddels is TikTok veel meer dan een platform voor dansjes en vermaak. Je kunt ook daadwerkelijk je producten verkopen door middel van ‘social selling’. Als bedrijf is het belangrijk in te spelen op de behoeftes van jouw doelgroep. Hoe je TikTok op de juiste manier inzet voor jouw bedrijf? En waar je moet beginnen? Social beheerplatform HootSuite bracht onlangs dé TikTok guide voor beginners opgezet. In dit artikel vertellen we je belangrijkste punten voor jou als bedrijf én meer.

Wat is TikTok en voor wie is TikTok?

TikTok is een social media platform dat zich kenmerkt om (korte) video’s die gedeeld en bekeken worden door zo’n 1 biljoen aantal platformgebruikers. Inmiddels zijn dit niet alleen de doelgroep onder de 18 jaar, maar bevinden de oudere doelgroep zich ook steeds vaker op TikTok. Ook in Nederland is een duidelijke groei te zien. Waar in 2021 de grootste gebruikers nog 18-minners waren, zijn nu de leeftijdsgroepen van 20-24 jaar, 25-29 jaar en 40 jaar en ouder het meest in gebruikers gegroeid ten opzichte van 2021. (bron: Newcom ‘Het Nationale Social Media Onderzoek 2022’). Het algoritme van TikTok maakt het voor kleine bedrijven gemakkelijker om viraal te gaan of te worden ontdekt, ongeacht het aantal volgers of betrokkenheid. Er zijn verschillende factoren die TikTok tot een trending platform maakt, van geluid en beeld tot de makers, subculturen en trends. Hoe je TikTok voor jouw bedrijf aanmaakt?

Zo maak je TikTok voor business aan

TikTok heeft een speciale functie voor bedrijven. Als bedrijf is het belangrijk om een ‘Business’/bedrijfsaccount aan te maken op TikTok omdat je te maken hebt met andere regels van rechten en reclame. Zo kun je ook met een business account adverteren op TikTok én de groei van je account analyseren en inzien wie je bereikt via TikTok.

Hoe je een business account of zogeheten ‘Pro-account’ aanmaakt op TikTok? Wij leggen het stapsgewijs voor je uit:

  1. Download de TikTok app
  2. Maak een account aan (onder jouw bedrijfsnaam)
  3. Ga naar ‘Account beheren’. Dit kun je vinden onder de drie stippen in rechterbovenhoek van je profielpagina.
  4. Selecteer ‘Overschakelen naar een Pro-account’.
  5. Kies jouw bedrijfssector.
  6. Klaar! En content maken maar!

Heb je verder nog hulp nodig op het gebied van content maken, analyseren of implementeren? Onze (social) marketeers helpen je graag verder! Vraag geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan via https://cherry-marketing.nl/contact/ 

Waarom is TikTok voor mijn bedrijf belangrijk? (en moet ik nu wel of niet op TikTok?)

TikTok kent vele voordelen voor bedrijven en hun verkoop. Bedrijven zoals Netflix, G Star Raw en Rituals Cosmetics hebben op TikTok al een groot aantal following (een groot bereik die hen volgt op social media). Naast die grote following, volgt ook daadwerkelijk sales. Uit onderzoek (Walnut Unlimited, 2020) is namelijk gebleken dat 39% van de TikTok gebruikers aangeven een product, merk of bedrijf dat ze nog niet kende ontdekt hebben via TikTok. Daarnaast geeft 47% van de TikTok gebruikers aan dat ze iets gekocht hebben dat ze op TikTok hebben gezien. Echter… Niet voor ieder bedrijf is het de investering waard om op TikTok te gaan. Waarom moet je wel of niet met je bedrijf op TikTok moet? Wij hebben een korte checklist om erachter te komen of je als bedrijf wel of niet op TikTok zichtbaar moet zijn.

Waarom je met je bedrijf wel(licht) op TikTok zou kunnen zitten:

  1. Jouw doelgroep bevindt zich in de leeftijd van 15 tot en met 25 jaar
  2. Je verkoopt een product zoals kleding, cosmetica of etenswaar
  3. Je vindt het leuk om video’s te (laten) maken over jouw producten en/of bedrijf
  4. Je wil een grotere doelgroep bereiken
  5. Je wil meer merkherkenbaarheid
  6. Je bent bereid te investeren in TikTok en ziet de waarde ervan in

Welke content is succesvol op TikTok?

De app van TikTok bied diverse mogelijkheden om een succesvolle video te maken en zoveel mogelijk bereik en likes te genereren. In de app kun je kiezen uit populaire muziek, muziekfragmenten, meme-geluiden of mediaclips. Ook kun je je eigen geluidsfragment (audiotrack) kiezen. Volgens 88% van de TikTok-gebruikers is de geluid essentieel voor hen ervaring. Ze ontdekken via TikTok nieuwe artiesten en geven voorkeur aan merken die kenmerken met origineel geluid. (Bron: Marketing Science US Authenticity Study conducted by Nielsen, July 2020). Het is dus heel belangrijk dat je het juiste geluid kiest onder je video die aanspreekt bij jouw doelgroep en aansluit bij het doel van de video.

TikTok is vergeleken met andere socialmediakanalen uniek in zijn soort. Niet alleen door de geluiden, maar ook de visuele kwaliteit is daarbij van kracht. TikTok biedt ook een bewerkingssoftware voor je video’s die heel eenvoudig is. Zo is het voor iedereen mogelijk om een TikTok te maken. 44% van de dagelijkse TikTok gebruikers geven aan dat ze graag grappige en entertainende content van merken zien (Bron: TikTok Marketing Science Global Retail Path To Purchase Study 2021 conducted by Material).

Een aantal punten zijn belangrijk voor succesvolle content op TikTok:

  • Effecten
  • Filters
  • Slim verhalend vertellen
  • Gevoel/Herkenning/Community

Het allerbelangrijkste is om populaire trends op TikTok te blijven volgen binnen de niche van jouw bedrijf en jouw doelgroep. Zo kun je vanuit jouw bedrijf inhaken op de diverse trends en nog meer merkbekendheid en verkopen genereren.

Sparringpartner nodig? Neem contact op

Wil je persoonlijk advies of heb je vragen over het ontwikkelen van een TikTok strategie of wil je het creëren van content voor TikTok voor jouw bedrijf uitbesteden? Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar 

Bron: TikTok Marketing Science US, Holiday Shopping Behavior Custom Research, conducted by Walnut Unlimited, October 2020
Bron: Hootsuite TikTok Guide

Fabienne
Contact