Waar Corona nu de wereld in zijn greep houdt, was er zo’n 100 jaar geleden ook sprake van een pandemie. Tijdens ‘The Spanish Flu’ in 1918 waren er geen telefoons, internet en talkshows. Met posters en krantenadvertenties probeerde de ambtenaren de mensen te overtuigen om maskers te dragen, wat velen weigerden. Wat kunnen we leren van de communicatie tijdens die pandemie? Hoe doen we het nu? En vooral… hoe haak jij als bedrijf aan met je marketingcommunicatie in tijden van een pandemie?
Van 1918-1919 verspreidde de Spaanse griep zich door de hele wereld. Om de verspreiding tegen te gaan, werd ook toen een gezichtsmasker afgedwongen bij de maatschappij. Velen weigerden dat en vonden het een bedreiging voor hun burgerlijke vrijheden. Om de burgers te beïnvloeden en opvoeden werden er posters en krantenadvertenties ingezet. Wat kunnen wij daarvan leren?
Vroeger was niet alles beter, maar…
Met de middelen die ze vroeger hadden, wisten ze wel praktisch, persoonlijk en doelgericht te communiceren. Met als doel vooral bewustwording om manieren te leren die de verspreiding tegen gaan. Viel het jou ook op in de visual op ons social media kanaal dat je alleen mannen ziet op de posters? Dat komt omdat ze toen ervaarde dat mannen meer overtuigingskracht nodig hadden dan vrouwen. Tevens wisten we een advertentie van een piano te vinden, waar ze heel slim inspeelde op het advies om thuis te blijven. En hoe zit dat nu?
Nu in het nieuwe normaal
Tegenwoordig door de trends van diversiteit en gelijkheid, zie je advertenties met modellen in verschillende soorten en maten. De corona campagne ‘alleen samen’ begon met een video waarin heel Nederland zichtbaar was en de maatregelen uitgebeeld werden. Waarbij de posters van de overheid puur praktisch met gebruik van icoontjes en niet persoonlijk waren. In deze tijd spelen vele merken spelen ook in op de veranderende wereld en actualiteit. Doormiddel van marketingcommunicatie uitingen met als thema Corona, haken ze in. Hoe kan jouw bedrijf daarvan leren?
Pandemie door merken verwerkt in communicatie
Waar voorheen merken adverteerde met als hoofddoel vooral sales, kwamen ze nu met creatieve inhakers gerelateerd aan de nieuwe maatregelen. Gamma kwam met een geniale 1,5 meter poster. Ook bol.com wist ondanks alle ophef, het luchtig op te pakken. Zo hebben vele andere bedrijven gekozen voor een nieuwe communicatie door Corona. Wat we ook zien is dat verschillende bekende bedrijven goede initiatieven zijn gestart. Zo is Intertoys begonnen met ToyToy, een online leerhulp voor thuiswerkende ouders die hun kinderen ook les moesten geven in de quarantaine tijd. Wellicht heb jij jouw vernieuwde communicatie al onder de knie, zo nie(t), lees dan vooral verder!
En nu jij!
Een veranderende wereld, vraag en behoefte vergt een veranderende communicatie. We zien dat uitingen veel persoonlijker worden en de klant centraal staat. Het gaat niet meer om het merk, maar om de boodschap en dat het merk daar aan bijdraagt. Een aantal tips voor de communicatie vanuit jouw bedrijf daarom:
- Blijf persoonlijk en klant centraal
- Draag bij aan de maatschappij en help de samenleving een handje
- Blijf werken aan de relatie met je klant
- Blijf online zichtbaar (organisch via social media, maar ook met advertenties)
- Houd de klant op de hoogte van je bedrijfsontwikkelingen
Heb je na deze inspiratie en tips nog vragen?
Kom je er zelf niet helemaal uit met je (online) marketing en communicatie? We snappen dat het allemaal wat veel kan zijn, daarom nemen wij het graag voor je uit handen. We denken mee én denken verder, op zoek naar een oplossing op maat speciaal voor jou. Stuur een mail met jouw online vraagstuk naar hi@yourdutchmedia.nl en we nemen vandaag nog contact met je op!
volg je ons al op social media?
Nee? Snel doen dan! Zo mis je geen enkele tip voor jouw online succes!