Meer dan een merk: purpose marketing in 2021

2021
Computerscherm met statistiek

Vertrouwen in een merk is volgens de consument belangrijker dan ooit. We zijn in de ban van een wereldwijde Pandemie en economische crisis. Er vinden massale demonstraties plaats over racisme en de klimaatcrisis. Als merk maak je niet meer alleen een statement met een emotionele advertentie, de consument wilt meer. Ze verwachten dat merken handelen en pleiten voor persoonlijke en maatschappelijke kwesties die hun leven beïnvloeden. Purpose marketing maakt het mogelijk, maar hoe?

Wat is purpose marketing

Als je purpose marketing letterlijk vertaald, krijg je ‘doel marketing’. Purpose marketing staat voor het hebben van een doel bij marketing die verder gaat dan slechts sales. Het gaat om een betekenis en een bijdrage leveren aan de wereld. Je bent meer dan een merk en wilt met je merk daadwerkelijk een verschil maken. Afgelopen jaar heb je vast gemerkt dat steeds meer merken zich bezighouden met maatschappelijke problemen. Ze spreken zich openlijk uit én starten naast campagnes projecten die de wereld een stukje verbeteren. Naast een probleemoplossend product, ontwikkelen ze nu dus ook bijpassende probleemoplossende projecten. Waar komt deze marketinggedachte vandaan en waarom is het zo’n trend?

Een trend voor de toekomst 

Purpose marketing is een trend vanuit de behoefte van de consument. Door de pandemie, de economische en klimaatcrisis en de vele demonstraties afgelopen jaren wordt er van merken ook steeds meer verwacht. De consument is bewuster van wat men koopt en waar het vandaan komt en dat hun koopgedrag bijdraagt aan verandering. Uit onderzoek van onder andere communicatiebureau Edelman blijkt dat twee op de drie consumenten vindt dat merken een maatschappelijke standpunt moeten innemen. Het vertrouwen in een merk is volgens 70 procent van de consumenten belangrijker dan voorheen. Waarom het merkvertrouwen zo belangrijk is geworden? De grootste reden volgens de consument is persoonlijke kwetsbaarheid (rond gezondheid, financiële stabiliteit en privacy). Daarnaast is de impact van een merk op de samenleving ook een reden waarom merkvertrouwen belangrijker is geworden.

Voorbeelden van purpose marketing

Een goed voorbeeld van purpose marketing is de campagne van Magioni Pizza rondom een nieuwe pizza variant: de ‘Titza’. In samenwerking met Pink Ribbon maakte ze een pizza met als doel bewustwording te creëren rondom borstkanker.

Een ander goed voorbeeld is ‘Oma’s soep’ dit bedrijf ansich is ontstaan vanuit purpose marketing en maatschappelijk onderneemt. Een bedrijf dat samen met oma’s heerlijke soepen maakt met als doel door heel Nederland jong en oud samen te brengen om zo de strijd tegen eenzaamheid te overwinnen.

De bijwerking van purpose marketing

Een trend als purpose marketing is gevoelig voor zogeheten ‘greenwashing’. Toen duurzaam een trend werd en steeds meer mensen bewuster gingen leven, kwamen duurzame initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Veel bedrijven, waaronder in de horeca, presenteerden ‘duurzaam’ te zijn terwijl ze enkel ecologische rietjes gebruikten. Hierdoor ontstond de trend ‘greenwashing’, waar bedrijven zich groener voordoen dan dat ze eigenlijk zijn. In het geval van purpose marketing heb je ook bedrijven die aan ‘purpose washing’ doen. Waarbij merken hun maatschappelijke belofte uiteindelijk niet nakomen. Als bedrijf is het daarom belangrijk om de kloof tussen de creatieve campagnes, de productie en bedrijfsvoering zo klein mogelijk te houden. Purpose marketing moet de olie voor je gehele bedrijf zijn om het zo soepel mogelijk te laten verlopen en daadwerkelijk maatschappelijke kwesties te beïnvloeden. Niet ieder bedrijf is geschikt en sommige bedrijven doen wat ze kunnen. Ben je benieuwd naar wat jouw bedrijf kan betekenen?

Hoe start je het creatieve proces naar purpose? 

Ben je geïnspireerd en ben je benieuwd of jouw bedrijf ook aan de slag kan met purpose marketing? We begrijpen dat je purpose marketing wilt inzetten voor je bedrijf, maar bedenk goed wat je redenen hiervoor zijn. Meer sales is hiervoor niet het juiste uitgangspunt. Wil je écht bijdragen met je bedrijf? Voorkom dat je ‘gewoon maar wat’ gaat doen en draag daadwerkelijk bij aan een verandering voor de maatschappij. Om je een goed begin te geven hebben we drie tips die je helpen om je creatieve proces naar purpose te starten.

  1. Ga terug naar je ‘why’. Als eerst is het belangrijk dat je daadwerkelijk een purpose (doel) vindt dat bij jouw bedrijf past. Graaf diep in de kernwaarden van jouw bedrijf en start vanuit waarom je jouw bedrijf begonnen bent.
  2. Onderzoek de maatschappelijke problemen die je doelgroep bezig houdte v. Je product/dienst is waarschijnlijk ontstaan vanuit een probleem van je klant, maar wat zijn de maatschappelijke problemen waar zij mee dealen? Hoe kan jouw product/dienst bijdragen om dit probleem op te lossen of bewustwording voor te creëren?
  3. Doe wat je beloofd. Een campagne kan vol mooie woorden zitten, maar de daden daar doet men het daadwerkelijk voor.

sparringpartner nodig?   

Bedankt voor het lezen van dit artikel. We hopen dat je er je voordeel uithaalt. Heb je verder nog vragen? Of wil je bijvoorbeeld liever specifiek advies voor jouw bedrijf? Als mediabureau voor creatieve marketing en communicatie helpen we je graag verder. Samen gaan we op zoek naar jouw specifieke doel om de juiste purpose marketing te ontwikkelen voor jouw bedrijf. 

Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Teddie
Contact