Nieuw: social media trendrapport 2022

2022

Jaarlijks voert Research & Consultancy Bureau Newcom een grootschalig landelijk social media trend onderzoek uit. Welke platformen groeien het hardst? Welk platform is populair onder welke doelgroep? En hoe vertaal je dat naar jouw socialmediastrategie? Wij praten je graag bij.

Meer, meer, meer social media

“Ja, maar ik ben me echt wel bewust van mijn social media gebruik”. Bewust of onbewust, wie dacht dat we ons social media gebruik aan het verminderen zijn, heeft het mis. Inzicht in ‘schermtijd’ en diverse ‘timelocks’ vanuit apps zelf houdt ons niet tegen. We zijn social media actiever gaan gebruiken, spenderen meer minuten en gebruiken meer platforms.

Met name de leeftijdsgroep 20-39 jaar oud. Opvallend is dat het dagelijks gebruik onder die doelgroep ook flink is gestegen (+24,3 procent), terwijl er bij de leeftijdsgroep 12-19 jaar oud een kleine daling was. De jonge doelgroep zijn nog wel steeds de grootste groep die dagelijks het meeste tijd spendeert op social media.

De tijd TikT(ok)

We gebruiken steeds meer platformen en steeds langer. Het aantal TikTok-gebruikers groeit het hardst, maar Instagram maakt ook een opvallende sprong. Waar men eerder nog voorspelde dat TikTok de andere socialmediakanalen zou overnemen, blijkt ook Instagram nog goed te groeien. De socialmediatussenstand?

Facebook staat, ondanks de -1% afname, nog steeds op nummer 1 met 10,3 miljoen gebruikers, YouTube op nummer 2 met 9,3 miljoen gebruikers en Instagram op nummer 3 met 6,6 miljoen gebruikers. TikTok groeit heel hard en het is een kwestie van tijd dat ze ook in deze top drie staan als ze zo blijven doorgroeien als nu.

Het dagelijkse social media gebruik daalt bij Facebook en stijgt bij TikTok, YouTube, Snapchat en Instagram. LinkedIn steeg vorig jaar nog, maar lijkt dit jaar gelijk te blijven. Op nummer Ă©Ă©n met betrekking tot het dagelijks gebruik van de verschillende platformen staat Facebook, gevolgd door Instagram en YouTube. Snapchat staat op nummer vier, maar TikTok zit ze nauw op de hielen.

TikTok groeit, maar is nog niet de grootste

Onder de gebruikers tot 15 jaar lijkt TikTok een plafond te hebben bereikt, maar TikTok blijft groeien onder de andere doelgroepen. Vooral onder de twintigers groeit TikTok sterk door. In de leeftijd van 15-19 jaar zitten de gebruikers vaker op TikTok dan op Instagram en Snapchat.

“Nu TikTok zo groeit, moet ik met mijn bedrijf dan ook zichtbaar zijn op TikTok?”
“Nu TikTok zo groeit, moet ik met mijn bedrijf dan ook zichtbaar zijn op TikTok?”, nee niet per se, en zeker niet zonder enige gedachtegang erachter. Bekijk goed wie jouw doelgroep is en wat zij van jou als bedrijf verwachten en wensen. Als een serieus bedrijf onprofessioneel en onjuist inhaakt op een willekeurige TikTok trend, kan dit gevolgen hebben voor je merkidentiteit en geloofwaardigheid. Dat is zonde van alle tijd en moeite die je hebt besteed aan het maken en plaatsen van de content.

“Maar… hoe meer views, hoe beter toch?”
“Maar
 hoe meer views, hoe beter toch?” Meer zichtbaarheid betekent niet direct zinvolle zichtbaarheid. Je kunt je als bedrijf beter focussen op Ă©Ă©n hoofd platform waar jouw doelgroep zich bevindt en dat aansluit bij jouw marketingcommunicatie doelstellingen. Je bereikt veel meer door goed en sterk jouw branding en marketingcommunicatie door te voeren op dat ene kanaal, dan op alles een beetje. Kwaliteit voor kwantiteit.

Op welk social media platform moet ik met mijn bedrijf zichtbaar zijn?

Als bedrijf focus je je op een bepaalde doelgroep. Om goed zichtbaar te blijven, is het dan ook erg belangrijk om te weten waar je jouw target audience (doelgroep) het beste kunt bereiken.

Op welk platform je het beste content kunt delen, hangt van verschillende elementen af. Zowel jouw eigen product en/of dienst, je marketingcommunicatie doelstellingen, het doel van het gebruiken van het platform en jouw doelgroep en hun beweegredenen. Als we kijken naar het dagelijks gebruik van verschillende doelgroepen zien we dat de doelgroep tot 15 jaar het meest actief op Snapchat en TikTok. De doelgroep in de leeftijd van 15-19 focust zich steeds meer vooral op TikTok. Hierbij adviseren we goed te focussen op het creëren van herkenbare, grappige en/of relevante content met oog op de doelgroep.

Wil je jouw target audience bereiken in de leeftijd van 20 tot en met 24 jaar voor commerciële doeleinden? Zet dan in op Instagram en Tiktok. Om de doelgroep boven de 24 jaar te bereiken, focus je dan op Instagram en automatische doorplaatsing op Facebook. Heeft jouw product en/of dienst een puur zakelijke oogpunt? Vergeet dan vooral LinkedIn ook niet.

Let wel op: de tone-of-voice op LinkedIn is anders dan op de andere socialmediakanalen. Houd hier dus rekening mee bij het delen van jouw content. 

Een goed advies voor welk platform je het beste kunt gebruiken, is heel persoonlijk en merk afhankelijk. Vraag dus altijd om professioneel en persoonlijk advies. Bij Cherry Marketing geven we, naast strategie en creatie, ook enkel advies voor optimalisatie.

Benieuwd naar de bronnen en alle cijfers van Newcom?
Download het hier.

Of bestel het verdiepende rapport op https://www.newcom.nl/product/nationale-social-media-onderzoek-verdieping-2022/

Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Fabienne
Contact