Doorgaan naar artikel

your dutch media

.

Vertellend verkopen: alles over storytelling in 2021.

#feitje

#tip

Leestijd: 4 minuten.

Vertellend verkopen: alles over storytelling in 2021

Afgelopen jaar is er veel veranderd, zo ook in de customer shopping experience. Er wordt minder offline geshopt en veel meer online. Verkopen alleen creëert nog geen memorabel merk en stimuleert de loyaliteit en groei op lange termijn niet. Om interesse te wekken én te houden is storytelling heel belangrijk. Kijk eens naar je eigen koopgedrag, zoek je een product of een oplossing van een probleem? 

Van beleving...

Laatst vertelde we nog over de kracht van kort ‘mand’ op het gebied van een goede CTA. (Gemist? Lees het artikel hier terug) Bij storytelling gaat het er juist om hoe je iets vermarkt met als belangrijkste: het juiste verhaal. Het is niet alleen een ‘vertelmanier’, maar gaat ook over opzetten en onderhouden van een merkverhaal. Hierbij overtuig je jouw doelgroep door ze in jouw verhaal mee te nemen en geef je een beleving aan een product. Men koopt geen product, maar een ervaring. Vanuit de oplossing van het probleem dat speelt onder jouw doelgroep kun je werken aan een verkoopverhaal, maar dan met emotie. “Je wilt geen TV, maar bingewatchen met vrienden.”Zo verkoopt KLM bijvoorbeeld niet ‘een vliegtuigstoel’, maar ‘een jetlag verminderende stoel’. Did you see what we did there? Tijdens de branding van jouw bedrijf denk je na over wat er speelt bij de doelgroep. Welke problemen ondervinden zij en welke oplossing bied jij? Hier speel je dus met storytelling op in. Je neemt de klant mee in jouw verhaal en brengt een gevoel over. Indien je met een boodschap mensen weet te raken op emotioneel niveau, vergeten ze je minder snel en vertellen ze die boodschap voort. Simon Sinek schreef in 2011 de bestseller ‘Start with Why’. “People don’t buy what you do, but why you do it.” Hierin geeft hij onder andere Apple als succesvoorbeeld waar ze hun merkverhaal beginnen bij de ‘why’ in plaats van ‘what’ of ‘how’. 

...Naar betekenis 

Een grote trend voor in 2021 op het gebied van (online) marketing is ‘Purpose Marketing’. Hierbij gaat het erom dat jouw bedrijf echt een doel heeft, ergens aan bijdraagt en betekenisvol is. De reden waarom je er als merk bent, en die gaat verder dan ‘producten verkopen’. Hierbij is het belangrijk om vooral op het gevoel van jouw doelgroep in te spelen.Gebeurtenissen zoals de wereldwijde pandemie, Black Lives Matter en Global Warming dragen hier sterk aan bij. Consumenten verwachten van merken dat ze een standpunt innemen en bijdragen aan een betere wereld. Want, wat je koopt, dat ben je. Wat consumenten kopen zegt veel over ze en daar houden ze zich graag aan vast. ‘Ik koop lokaal, dus ik geef om de wereld en ben goed bezig.’ Geeft het jou ook zo’n goed gevoel wanneer je een oma helpt oversteken? En wanneer je producten koopt bij een milieuvriendelijk bedrijf?  

De verandering van de klantervaring

Jouw doelgroep heeft je merkverhaal onthouden, maar nu is het aan jou nog de taak om dit ook echt goed te onderhouden. Door de verschuiving van offline en online, naar voornamelijk online, is nu een extra uitdaging. Denk bijvoorbeeld aan de beleving bij het kopen van parfum. Voorheen liep je al wapperend met een vers met parfum gespoten papiertje door de winkel, dat gaat nu wat lastiger. Met de juiste performance marketing tactieken kun je dit gelukkig tackelen. De uitdaging zit hem in het bouwen van de ervaringen op die ontdekking, en de verbinding en het plezier terug te brengen in de klantervaring. Doe je dit nu, dan heb je er nog een lange tijd profijt van.

Succesverhaal tijdens deze uitdagende tijden

Door de verschuiving van offline en online naar voornamelijk online is het belangrijk jouw merkverhaal verder door te voeren. Luxe beauty bedrijf Clarins heeft de offline ervaring opnieuw uitgevonden voor online shoppers. Tijdens de pandemie moesten al hun winkels dicht en lag de full focus op eCommerce. Om online alsnog een optimale klantervaring te creëren, deelde ze dagelijks video’s in hun stories. In die livestreams gaf schoonheids coach tips en tricks vanuit haar eigen huis. Een gemoedelijke sfeer en storytelling waarbij je gemakkelijk zelf de tips kunt toepassen. De resultaten voor het bedrijf? Naast vele positieve feedback van de doelgroep ook een stijging in de loyalty engagement van 20% naar maar liefst 75%.

Daarnaast heeft het team ook doorgepakt met een andere oplossing. Als luxe bedrijf staan ze bekend om hun 1-op-1 advies. Nu dit door Corona niet mogelijk is, hebben ze een nieuwe applicatie daarvoor ontwikkeld. Klanten kunnen een gratis video boeken met overleg met een schoonheidsadviseur.

Snel contact
1