Voor meer online actie, klik hier

2020
call to action

In de marketing-mond noemen wij het CTA, wat staat voor Call to Action. Met een call to action, je raad het al, motiveer je jouw websitebezoeker actie te ondernemen. Waarom dit belangrijk is, wat hierbij zo belangrijk is en hoe je de juiste CTA kiest? Lees snel verder.

Zeg ja, tegen het gebruik van een CTA!

Een CTA is er voor om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de websitebezoeker, jouw potentiële klant. Het is belangrijk om de bezoeker over te halen tot actie en een betere gebruikservaring te bieden. Met een duidelijke CTA begrijpt de websitebezoeker direct wat de volgende stap is en op welke pagina hij dan komt. Met een button zorg je ervoor dat het nog extra uitnodigt om te klikken. Met zo’n trigger scoor je gegarandeerd meer online succes. Wel is het voor een goede CTA belangrijk rekening te houden met een aantal dingen…

Ingrediënten voor een goede call to action 

  1. Mand.Indien je de spreekwoordelijke verwijzing naar het woord ‘mand’ nog niet kent, check dan vooral even dit filmpje. Het gaat er dus om dat de CTA kort en krachtig is. Zo hoeft de doelgroep minder te denken en is het makkelijker om te klikken.
  2. Duidelijkheid.Zo weet de websitebezoeker waar hij/zij aan toe is en wat hij kan verwachten.Soms zie je nog wel eens dat na het klikken op de button, je op een andere pagina komt dan je had verwacht. Een misleidende of toch net andere CTA is dan bij de vervolgpagina past. Op die manier kan de websitebezoeker onbedoeld gedesoriënteerd of verward raken en vervolgens afhaken. Het is dus echt belangrijk om hier goed duidelijk te zijn.

Start je homepage met actie

Met CTA buttons op de startpagina van je website zorg je ervoor dat direct duidelijk is hoe men naar de belangrijkste pagina’s van jouw website kunnen gaan. Zo hoeven ze zelf niet nog te zoeken door het menu. Als eerst zien ze namelijk je homepage en dan scannen ze de informatie. Buttons vallen daarin direct op en geven hun handvaten naar hun zoekoptie.

Hoe kies je de juiste CTA?

Om de beste CTA voor jouw situatie te bedenken, is het belangrijk om doelgericht te werk te gaan. Vraag jezelf af wat je wil bereiken met de CTA. Bijvoorbeeld: dat mensen naar je diensten kijken en ook daadwerkelijk actie ondernemen en een aanvraag doen. Vervolgens kijk je naar hoe je dit kunt bereiken. In dit geval zou ik kiezen voor ‘neem contact op’. Houd dus ook goed rekening met dat de volgende pagina dan ook echt de contactpagina is. Zo voorkom je verwarring en verloopt de customer journey voor de klant zo gebruiksvriendelijk mogelijk.

Andere bekende CTA’s zijn: Afspraak maken, contact opnemen, download nu en direct bestellen. Er zijn teveel CTA’s om op te noemen en iedereen doet het ook net weer even wat anders.

Tip: kijk eens naar websites in jouw branche, wat voor CTA’s gebruiken zij? Hoe zou jij dat beter en net even anders kunnen doen?

Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl 

Teddie
Contact