Doorgaan naar artikel

your dutch media

.

Zo breng je de juiste doelgroep in kaart en scoor je meer klanten.

#feitje

#weetje

Leestijd: 4 minuten.

Zo breng je de juiste doelgroep in kaart en scoor je meer klanten

Je wilt meer klanten aantrekken, jouw online lessen verkopen of producten aan de man brengen. Vanuit die salesdoelstellingen ontstaan er marketingvraagstukken en ga je communicatie uitingen ontwikkelen zoals flyers of social media posts. Vóór je de communicatieboodschap bepaalt, is het eerst belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Wie wil je bereiken en waarom? Als jouw antwoord zoiets is als ‘iedereen die in de leeftijd van 25-45 jaar oud is’, dan raad ik je aan dit artikel snel verder te lezen en er je voordeel uit te halen.

Waarom jouw doelgroep doelgerichter moet zijn

Een doelgroep bepalen is ontzettend belangrijk voor de continuïteit van je bedrijf. Door gerichte marketing communicatie uitingen te ontwikkelen, bespaar je veel kosten. Een brede doelgroep betekent een breed bereik, dus meer kans, zou je denken. Toch kun je je beter focussen op een kleinere specifieke doelgroep die behoort tot je ideale klant, dan een ziggodome vol aan mensen met een hele andere muzieksmaak. In de huidige online advertentie wereld draait het allemaal om persoonlijke marketing. Facebook en Instagram geven hun gebruikers ook de optie om een advertentie te ‘verbergen’, wat ze linken met ‘rapporteren’. Voorkom dus dat je met je bedrijf de plank misslaat en focus je op advertenties die aanspreken bij een specifieke doelgroep. Hoe je doelgericht op zoek gaat naar de juiste doelgroep? Lees snel verder. 

Ijskoude klanten

Om een voorbeeld te schetsen gaan we uit van een fictieve Ijssalon ‘N-ice cream’ in Alkmaar-Noord. N-ice scream omschrijft haar doelgroep als ‘iedereen in de leeftijd van 4 tot en met 60 jaar die in Alkmaar woont’. Kinderen houden van ijsjes, maar ook oudere mensen komen bij mooi weer langs voor een lekker ijsje. Het bedrijf wil graag zichtbaar zijn en reclame maken om ook buiten de extreem zonnige dagen alsnog heerlijke ijsjes of drankjes te verkopen. Ze kunnen ervoor kiezen om in de lokale krant te adverteren, maar online zichtbaar zijn is toch wel van deze tijd. Maar… wie is dan je target audience? Om ervoor te zorgen dat je niet veel geld spendeert aan koude klanten die niet in zijn voor ijskoude zoetigheid, is het belangrijk je doelgroep goed in kaart te brengen.  

Doel(groep)gericht scoren

Richt je pijlen op de makkelijke doelgroep waarvan je weet dat ze zullen converteren en maak het concreet. Zo ontwikkel je een specifieke doelgroep waaruit je meer winst zult behalen. Wie zijn degene die doordeweeks wel een lekker ijsje of drankje kunnen gebruiken? Zij die wat leuks willen doen met hun kids op hun vrije middag of wellicht thuiswerkers die moeite hebben met motivatie. Een aantal vragen om jezelf te stellen om jouw doelgroep op te stellen:

  1. Welke specifieke mensen hebben jouw product écht nodig?
  2. Waar houden zij zich mee bezig? (werk/hobby’s/interesses)
  3. Tegen welke problemen/frustraties lopen zij aan? (die jouw product op kan lossen)

In plaats van als doelgroep te kiezen…

‘Iedereen in de leeftijd van 4 tot en met 60 jaar die in Alkmaar woont’

…Maak je het concreet:

‘Thuiswerkende vrouwen (of mannen) uit Alkmaar-Noord in de creatieve sector waarbij de muren op hun afkomen. Ze wandelen graag en kunnen er vandaag ook wel eentje gebruiken. Een zoetigheid als traktatie voor het harde werken kan dan natuurlijk niet ontbreken.’

Sidenote: In deze specifieke sector speelt locatie ook een grote rol. Je zal iemand die niet in de buurt woont niet snel overhalen om voor een ijsje helemaal naar jouw ijszaak toe te komen. Geldt dit ook voor jouw bedrijf? Target dan ook specifiek binnen jouw buurt. 

Door uitsluiten, verlies je niet je andere klanten

“Maar… onze ijsjes en drankjes zijn voor iedereen! Waarom moet ik dan op een specifieke doelgroep richten, sluit ik zo niet andere potentiële klanten uit?” Door te adverteren met een specifieke target audience spreek je klanten persoonlijk aan. Laat ‘persoonlijke marketing’ nou een van de marketingtrends van 2021 zijn! Indien een advertentie niet aanspreekt op de persoon, komt het ook niet aan.

Wanneer je communiceert met “Kom een ijsje eten, want dat is lekker!”, ja dat weten we allemaal wel, dat doen we wel wanneer we daar zin in hebben of het mooi weer is. Jij wilt natuurlijk op de minder drukke dagen klanten motiveren te converteren. In dat geval kun je beter adverteren met ‘Hé harde werkster! Vergeet je jezelf niet te belonen met wat lekkers? N-ice cream heeft ook heerlijke ijskoffies to-go! We zitten bij je om de hoek. Nu voor alle thuiswerkers op dinsdag de dubbele shot gratis’.

Gebruik als visual bijvoorbeeld een foto van dat heerlijke ijsje met de winkel op de achtergrond. Op die manier activeer je je potentiële klant doordat de advertentie persoonlijk en locatiegericht is gemaakt. Zo weet de doelgroep direct: ‘Hé dat is dichtbij, daar wandel ik altijd in de buurt.’ Doordat je een aanbieding hebt voor die specifieke doelgroep, voelen ze zich aangesproken. Zo verspil je geen geld aan mensen die niet dichtbij wonen of een andere reden hebben waardoor het voor hen helemaal niet interessant is. 

Met een minder grote doelgroep kun je dus uiteindelijk meer klanten scoren. 

Wat vind jij?

Snel contact
1