Zo creëer je meer bereik met hashtags

2022

Deze maand bestaat de hashtag alweer vijftien jaar. In de tussentijd is het symbool uitgegroeid tot een eigen wereld binnen social media en kunnen we de hashtag niet meer wegdenken. Voor bedrijven is de hashtag een nieuwe manier geworden om hun bereik te vergroten. Wil je weten hoe je meer bereik creëert op Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok? Lees dan vooral verder.

Wat is een hashtag?

Wat begon als een hekje (#) op je telefoon waarmee je een voicemail beëindigd, groeide uit tot een eigen wereld binnen social media. In augustus 2007 werd de hashtag geïntroduceerd door Chris Messina via een Twitterbericht. In 2009 werd er een hyperlink achter gezet en kreeg het de waarde die het nu heeft.

Tegenwoordig wordt de hashtag gebruikt om het bereik van een kanaal te vergroten. Een hashtag zorgt er namelijk voor dat je bericht gecategoriseerd wordt op onderwerp en toont gebruikers content waar ze interesse in hebben. Door een hashtag te gebruiken word je post zichtbaar op een aparte pagina waar berichten met dezelfde hashtag staan. Als Instagram-gebruiker kun je hashtags volgen. In je feed verschijnen dan berichten met deze hashtag.

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Op Instagram hebben hashtags een hele belangrijke functie. Het gebruiken van hashtags is de manier om het bereik van jouw bedrijf te vergroten. Wist je dat je per bericht 30 hashtags kan toevoegen? Hoeveel je er daadwerkelijk gebruikt, beslis je uiteraard zelf als bedrijf. Er is hierin geen goed of fout. Wat wel belangrijk is, is dat je hashtags gebruikt die relevant zijn voor jouw bedrijf en waar je doelgroep naar zoekt. Hoe je erachter komt welke hashtags relevant zijn voor jouw bedrijf en je doelgroep vertel ik je in de hashtags strategie.

Hoe gebruik je hashtags op LinkedIn?

Op LinkedIn wordt de hashtag ook veel gebruikt, maar is de hoeveelheid wel een stuk minder. Zo wordt er door Hootsuite aangeraden om per bericht ongeveer drie tot vijf hashtags te gebruiken. (bron: Hootsuite.com). Het is op LinkedIn ook mogelijk om hashtags te volgen. Je krijgt dan zoals op Instagram berichten te zien met deze hashtag. LinkedIn is een zakelijk platform, het is belangrijk om hier in je hashtag strategie rekening mee te houden. LinkedIn heeft geen maximum in het aantal hashtags, wel is er een beperking in het aantal tekens per bericht.

Hoe gebruik je hashtags op TikTok?

De afgelopen jaren is TikTok enorm gegroeid. Ook hier wordt de hashtag veel gebruikt. Hashtags als #voorjou, #foryoupage en #fyp zijn goed om te gebruiken. Door deze #tags kom je namelijk terecht op de ‘for you’ pagina. Dit is zoals we van andere socialmediakanalen kennen de ‘feed’ pagina. Zo wordt jouw video gezien door het grote publiek.

Hoe gebruik je hashtags op Facebook?

Op Facebook is het gebruik van hashtags minimaal. Het is ook niet mogelijk om #tags te volgen. Hierdoor is het lastiger om je bereik te vergroten op Facebook. Wel is het mogelijk om hashtags op te zoeken.

Hier moet je op letten bij het gebruiken van hashtags

Als je hashtags gebruikt, moet je op zoek naar de juiste hashtags. Ik zal je zo uitleggen hoe je dat doet. Maar eerst vertel ik je wat er gebeurt bij het gebruik van populaire en banned hashtags. Je zou denken dat het gebruiken van populaire hashtags de meeste likes en zichtbaarheid creëert. Maar haal je daar ook het bereik mee dat je wilt? Door middel van social media staan we in contact met mensen over de hele wereld. Al deze mensen zijn ook in staat om hashtags te gebruiken. Zo is #love de meest gebruikte hashtag wereldwijd. Bij het toepassen van zo’n populaire hashtag zal jouw post verdwijnen tussen de andere berichten met die #tag. Je kan je wel voorstellen dat je op deze manier niet het bereik behaalt dat je wilt.

Deze hashtags moet je absoluut niet gebruiken

Naast populaire hashtags zijn er ook verbannen en afgeschermde hashtags op social media. Dit zijn hashtags die bijv. niet goed zijn voor het zelfbeeld of ingaan tegen de richtlijnen van Instagram. Zo zijn seksueel gerelateerde hashtags verboden en kan het zijn dat je geblokkeerd wordt bij het gebruik van zulke #tags. Voor hashtags over hoe je lichaam eruit ziet krijg je een melding dat dit om een gevoelig onderwerp gaat. Wel krijg je de keuze om alsnog posts te zien omtrent deze hashtag. Kies je ervoor om gevoelige #tags te gebruiken, kan Instagram je shadowbannen. Dit houd in dat niet alleen jouw post met deze hashtag, maar ook andere posts niet getoont worden in de hashtag pagina’s. Wil je weten hoe je hashtags in kunt zetten voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder.

Zo kom je tot een succesvolle hashtag strategie

Bij het gebruik van hashtags binnen je bedrijf is een hashtag-strategie handig. Je wilt dat jouw kanalen zichtbaar worden voor je doelgroep en dat ze jouw content interessant vinden. Zoek daarom naar hashtags die jouw doelgroep interessant vindt. Als je op Instagram hashtags op zoekt in de zoekbalk krijg je automatisch andere hashtags in die categorie die ook worden gebruikt. Dit zijn vaak hashtags die minder populair zijn en waardoor je post beter gevonden wordt. Wist je dat er op internet ook meerdere tools zijn om de juiste hashtags te vinden? Wij kunnen de tools HashtagforLikes en Hootsuite aanraden om de juiste hashtags te vinden.

Sparringpartner nodig?

Wil je persoonlijk advies op het gebied van social media, content planning en/of het gebruik van hashtags voor de social media  marketing van jouw bedrijf? Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl

Fabienne
Contact