Doorgaan naar artikel

your dutch media

.

zo krijg je meer verkeer naar je website: e-mailmarketing.

#feitje

#weetje

Leestijd: 4 minuten.

zo krijg je meer verkeer naar je website: e-mailmarketing

Degene die zegt dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is, neemt je in de ma(i)ling. In diverse branches blijkt dat je met een e-mail nog veel (omzet) kunt bereiken. Waar men vroeger alleen nog e-mails las via de computer, is inmiddels mailen via je telefoon veel voor de hand liggender. Hoe zorg je dat jouw bedrijf opvalt in die volle inbox? Gebruik onze tips en quick wins om direct meer winst en websitebezoeker binnen te halen (inclusief stappenplan!).   

Waarom e-mailmarketing?

Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat volgens B2C (79%) en B2B marketeers (87%) e-mailmarketing nog steeds actief wordt ingezet als organisch distributiekanaal. Nieuwsbrieven via e-mail zijn voor de Business To Consumer marketeers de meest betrouwbare bron om zeker te zijn van leads en ze te behouden. E-mailmarketing is dus een essentieel element in je contentmarketingplan met een zichtbare ROI. Klanten binnenhalen is één, maar klanten laten terugkeren zodat ze blijven converteren is iets dat je met e-mailmarketing kunt leren. Met dit artikel ben je in ieder geval alvast goed op weg.     

Hoe val je op in iemands inbox in 2021?

Tegenwoordig is e-mailmarketing wel andere koek. Er is een grotere stroom aan e-mails die we dagelijks ontvangen en daarom is het nog belangrijker om op te vallen, maar hoe? Uit de marketingtrends voor 2021 blijkt dat men behoefte heeft aan persoonlijke en actuele informatie. Mede door de Coronacrisis is er een samensmelting ontstaan tussen marketing en sales. Indien men een advertentie ziet via social media en het is niet relevant of actueel wordt het ervaren als ‘spam’. Ook met e-mail marketing zien we dat je als bedrijf profiteert van een persoonlijke aanpak. Een aantal tips zijn daarom:

  • spreek je doelgroep persoonlijk aan
  • houdt het kort (mand) en relevant
  • gebruik visuele en aantrekkelijke content in jouw huisstijl

Hoe zet je e-mail marketing in?

Wil je stappen maken en meer verkeer naar je website genereren? Wij hebben een basis stappenplan opgesteld zodat je zelf gestructureerd stappen kunt maken met je mails:

Stap 1: Doelen stellen  

Als allereerst is het belangrijk om goed naar jouw ‘waarom’-vraag te graven en zo meer inzicht te creëren. Waarom wil je met e-mailmarketing beginnen? Wil je meer conversie, websiteverkeer, wil je jouw doelgroep behouden of wil je juist groeien? Zorg dat ze meetbaar zijn zodat je je doelen tussentijds kunt bijstellen en de strategie eventueel kunt aanpassen.

Stap 2: Doelgroepen bepalen

Bedenk vervolgens goed welke doelgroep je wilt bereiken. Als het goed is heb je voor je huidige marketingplan al een doelgroep opgesteld. Wil je ook diezelfde doelgroep bereiken met je e-mailcampagne of wil je juist een nieuwe doelgroep aanspreken?

Stap 3: Contentstrategie

Zodra je in kaart hebt wat je wilt bereiken en wie, is het belangrijk om te kijken naar hoe je je doelen gaat bereiken. Welke middelen ga je inzetten en welke content wil je daarvoor gebruiken? Wil je jouw doelgroep van de nieuwste informatie voorzien over jouw producten, diensten of de laatste trends in de branche? Wil je verjaardagsmails of actiemails gaan inzetten? Voor elk doel en doelgroep is dit weer anders. Om dit goed in kaart te brengen is het maken van een customer journey (klantreis) heel handig. Welke reis wil je dat jouw klant maakt voor, tijdens en nadat ze jouw mails ontvangen?

Stap 4: Plan van aanpak

Om je strategie vervolgens uit te kunnen voeren is het handig om een plan van aanpak te ontwikkelen. Hierin schrijf je op met welke middelen je je doel wilt bereiken en wanneer je dat gaat doen. Creëer een overzicht met een content planning voor de mails zodat je precies weet welke content je wanneer nodig hebt.

Stap 5: Uitvoeren

Om je plan te kunnen uitvoeren is het natuurlijk fijn dat je niet alles handmatig hoeft te doen. Er zijn verschillende e-mailmarketingsoftware pakketten s waarmee je jouw plan kunt uitvoeren.Zo heb je bijvoorbeeld Active Campaign, Mailchimp, HubSpot of Campaign Monitor. Welke software voor jouw e-mailmarketing campagne het beste is, is lastig om te zeggen. Het hangt af per vakgebied waarin je je bevindt, wat je budget is en welk doel je hebt. Kijk vooral op de websites en vergelijk de functionaliteiten met elkaar om erachter te komen welke applicatie het beste past bij jouw specifieke wensen.

Stap 6: Analyseer en leer

E-mailmarketing is pas effectief als je het meetbaar maakt. Analyseer je resultaten en leer hiervan. Zijn de doelen die je van te voren hebt opgesteld realistisch geweest of moet je ze bijstellen? Wat kun je doen om het resultaat te verbeteren? 

Snel contact
1