fbpx
Doorgaan naar artikel

zo val je op met je webshop tussen alle december deals

#design

#development

#marketing

#neuromarketing

#webshop

Leestijd: 3 minuten.

December is de drukste maand voor webshops. Na Black Friday, Blackweek en Cyber Monday voor de beste koopjes, is het nu écht tijd voor het kopen van cadeautjes. De december deals vliegen alweer om je oren, maar hoe zorg je dat je met jouw webshop opvalt tussen alle andere aanbiedingen? Lees alle tips voor marketing en jouw webshop.

concurrentie verslaan en extra groeien met je webshop.

Je doelgroep weet dat jouw webshop bestaat, maar hoe zorg je dat ze ook nu je webshop bezoeken voor jouw speciale december deals? Voor jou als webshopeigenaar wellicht vanzelfsprekend dat je de beste december deals hebt, maar huidige én nieuwe klanten kunnen dit niet ruiken. Wellicht zullen ze kijken, maar wil je echt actief meer verkopen? Dan moet je goed onder de aandacht komen. Het CBS verwachte dat in het vierde kwartaal van dit jaar het aantal webwinkels in Nederland met ruim 1.180 webshops is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal webshops is de afgelopen jaren onwijs gegroeid, maar hoe laat je een webshop zelf groeien? Een aantal tips om deze decembermaand extra te groeien zijn: 

  • Zorg dat je op elk platform éxtra zichtbaar bent
  • Houd speciale, tijdsgebonden, aanbiedingen (communiceer dit zowel op je webshop als via social media, emailmarketing en andere uitingen).
  • Kies voor (extra) betaalde social media posts
  • Stuur persoonlijke mails naar je klanten
  • Pas je website teksten aan naar december gerelateerde zoekwoorden  (SEO)
  • Koop extra advertentieruimte in op Google (SEA)
  • Laat alle verkoopkanalen naadloos op elkaar aansluiten (dezelfde design stijl)

focus op FOMO voor extra verkopen.

En waarmee kun je dan het beste opvallen en of adverteren? Focus op FOMO! ‘The Fear Of Missing Out’, ook wel de angst om iets te missen. Uit onderzoek is gebleken dat de kans voor een aankoop veelal wordt veroorzaakt door FOMO (Good & Hyman, 2020). Zo is de kracht van schaarste al langer een begrip binnen de beïnvloedingstechnieken op het gebied van marketing. Met termen als “Op=op”. “Nog maar twee plaatsen beschikbaar!” trek je twijfelende bezoekers over de streep. Iets dat zeldzaam is, heeft vanzelfsprekend meer waarde. Het is dus belangrijk om hier de nadruk op te leggen.

Hierbij focus je op FOMO voor extra verkopen door je website bezoekers het gevoel te geven dat ze deze aanbieding écht niet willen missen. Waardoor ze sneller geneigd zijn (extra) aankopen te doen, omdat ze niet achteraf spijt willen hebben dat ze het toen voor die mooie deal niet hebben gekocht. We doen liever een impulsaankoop dan spijt te hebben dat we later niet hebben gehandeld.

Dit is een effectieve manier om gebruik te maken van de psychologische constructie, door hun verlangen op te wekken om elke kans aan te grijpen voordat deze door hun vingers glipt.

  • Door gebruik te maken van tijdelijke acties via Instagram-stories die in de tijd beperkte deals aanbieden en de voorraadniveaus tonen
  • De best verkopende producten weergeven
  • ‘Social proof’ te gebruiken door het delen van positieve reviews 
  • Straal een bepaalde sfeer, situatie en/of belevenis uit waarbij men het gevoel krijgt ‘dat gevoel wil ik ook!’

Ben je benieuwd naar meer van dit soort psychologische marketingtrucs? Lees dan dit artikel over gedragsbeïnvloeding door Neuromarketing.

bij twijfel, doen.

Het belangrijkste is om je bezoeker niet het gevoel van ‘wat als…’ te geven. Door extra te benadrukken dat de verzending gratis is én ze gratis kunnen retourneren, geef je hen de vrijheid en keuze. Zo krijgen ze het gevoel dat als ze spijt hebben van hun aankoop, ze het altijd nog gemakkelijk terug kunnen sturen. De ervaring leert, dat indien iets al in huis is, het grootste gedeelte van de mensheid het minder snel zal terugsturen als ze twijfelen over het ontvangen product. 
Tip: Speel goed in op ‘gratis verzending’ en/of ‘gratis retourneren binnen 30 dagen’

Sparringpartner nodig?

Wil je persoonlijk advies op het gebied van marketing, design of development voor jouw webshop? Your Dutch Media is hét creatieve online marketing bureau van Hoorn met professionele kennis op het gebied van design, development en marketing. We verzorgen het complete plaatje van strategie tot en met implementatie, analyse en optimalisatie. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op 085-0608505 of mail naar hi@yourdutchmedia.nl.